BRUC VERMELL | BREZOS | Erica cinerea
 
 
 
 
Comentari Català
A Maçanet s’hi troben tres espècies diferents de brucs: el bruc boal, el bruc d’escombres i el bruc vermell.
La meva mare em va ensenyar a distingir el bruc d’escombres del boal o arbori.
Ella les coneixia bé perquè estava cansada de fer escombres de bruc. Quan eren noves les fèiem servir per escombrar l’entrada i després, quan ja quasi només hi quedava els troncs servia per escombrar la cort de les vaques
EL BRUC BOAL creix més esparpallat, més gros i dalt de tot de les tiges hi ha una abundant pelussa.
De les seves soques se’n fan pipes.
EL BRUC D’ESCOMBRES creix més apilat, amb les branques més rectes i dalt de tot de les tiges no hi té gens de pelusa.
Quan es distingeixen bé aquests dos brucs és a l’hora de florir. El BRUC BOAL floreix a partir del febrer i tota la planta queda coberta de ramells de petites flors blanques o un xic rosades. EL BRUC D’ESCOMBRES tarda molt més a florir, ho fa cap el maig – juny amb ramells de flors petites i verdoses. Tant poc vistoses que en prou feines te n’adones que la planta estigui florida.
Tant el bruc boal com el d’escombres els bosquerols els tallaven i en feien feixines que després venien als forners que l’utilitzaven per coure pa.
El BRUC VERMELL
És una espècie força rara. A Catalunya només n’hi ha al Moianès i a la Selva. També n’hi ha al Vallespir, a la Catalunya Nord A Maçanet n’hi ha força a la zona de cal Coix i Dona Morta. És un bruc que creix molt poc, no sol passar del mig metre, té les fulles agrupades en feixos. Això el diferencia de la seva parenta, la bruguerola o brossa que té les fulles formant una espècie de treneta.
El bruc vermell floreix a partir del juny fins a l’octubre. Les seves flors són d’un color vermell violaci molt bonic.
A Maçanet no el coneixien, el confonien amb la brossa.
Comentari Castellà
En Maçanet hay tres especies diferentes de brezo: erica arborea ( brezo arbóreo ); erica scoparia ( brezo de escobas ) y erica cinerea ( brezo nazareno ).
Mi madre me enseñó a distinguir el brezo arbóreo de el de escobas.
Ella los conocía bien porque estaba cansada de hacer escobas de brezo. Cuando eran nuevas servían para barrer la casa y cuando eran viejas y sólo les quedaban los troncos servían para barrer las cuadras de los animales.

El ERICA ARBOREA no crece con las ramas tan ajustadas como el de escobas, crece más y si el terreno es bueno y no están muy espesos llegan a ser como pequeños árboles,
En las sumidades de las ramas tienen abundante pelusilla. De sus raíces que son macizas y voluminosas se hacen las pipas, ( la cazoleta y el arranque de los mangos ).
Cuando mejor se puede distinguir es en el momento de la floración. Este brezo florece mucho más temprano, a partir del mes de febrero. Toda la planta queda cubierta de espesos racimos de pequeñas y bonitas flores blancas, a veces un poco rosadas.

El ERICA ESCOPARIA crece más apretado, con las ramas más ajustadas al tronco principal y no tienen pelusilla en las sumidades de las ramas.
Tarda mucho más en florecer, hasta mayo no lo hace, y sus flores son pequeñas y de un color verdoso que se confunde con la planta y apenas te das cuenta de que está florido.

El BREZO NAZARENO es una especie bastante rara. En Cataluña sólo se le encuentra en el Moianés y en La Selva.
En Maçanet hay poco y la mayoría de la gente no lo conoce. Lo confunde con la brecina con la que se asemeja en el tamaño y in poco en la flor.
Para distinguirlo bien hay que fijarse en las hojas: mientras que en la brecina las tiene reunidas formando cuatro hileras con las hojas imbricadas como tejas, como si fuera una pequeña trenza; en el brezo nazareno las hojas están agrupadas en haces que salen como dedos crispados de las ramas.
Florece de junio a octubre con unas muy bonitas flores rojo violeta.